Na czym polega home staging?
Dekorowanie nieruchomości przyspiesza czas sprzedaży lub wynajmu mieszkania około 35% i podnosi cenę mieszkania o 5-10%.
Home staging jest jak opakowanie prezentów.
W jaki sposób udekorować mieszkanie, żeby każdy chciał go kupić?
Oprócz dobrych zdjęć nieruchomości, warto podjąć kroki, żeby udekorować mieszkanie przed sprzedażą. Home Staging to szybka akcja mająca na celu przyspieszyć sprzedaż nieruchomości, za jak najlepszą cenę. Home staging to przygotowanie nieruchomości niewielkim nakładem finansowym do szybkiej sprzedaży z zyskiem. Zwykle chodzi o to, żeby jak najszersza rzesza publiczności była zachęcał do tego mieszkania. Nie ma tu miejsca na jakiś indywidualny gust, chodzi o to żeby się wpasować się w gusta większości ludzi. Home staging nie robi po to żeby zaspokoić twoje potrzeby, tylko po to żeby pokazać funkcjonalność i potencjał mieszkania dla potencjalnego kupującego. Sprawdzianem na dobry home staging jest zadanie sobie pytania: czy mógłbym tu mieszkać?
Jeżeli czujesz, że mogłabym tam mieszkać to znaczy że Home staging zadziałał. Wydaje się,że jak zlecisz zaprojektowanie wnętrza to będzie po sprawie. Nie zawsze tak jest. Czasami projekt wygląda dobrze, ale nie jest funkcjonalny. Home staging ma dać ten efekt wow. Ktoś widzi ogłoszenie z ofertą sprzedaży mieszkania patrzy na pierwsze zdjęcie i chce to mieszkanie zobaczyć. Home staging można porównać do pierwszej randki. Może nie jesteś supergwiazdą, ale jak idziesz na tą pierwszą randkę to postarasz się pokazać od jak najlepszej strony. Oczywiście to nie jest tak, że później na co dzień w życiu wyglądasz jak na pierwszej randce. Ważne, żeby home staging zadziałał w momencie pokazania mieszkania klientowi. Tak jesteśmy skonstruowani, że wybieramy rzeczy na podstawie pierwszego wrażenia. Aranżacja nieruchomości pod sprzedaż polega właśnie na kreowaniu tego pierwszego wrażenia. Czasami wystarczy mieć kilka dodatków np. poduszek, wazonów, kwiatów, obrazów, które często stosuje właśnie przy sesjach zdjęciowych, ale czasami faktycznie trzeba to mieszkanie delikatnie odświeżyć i to jest remont odświeżający. Jeżeli np. odziedziczyłeś mieszkanie po dziadku i dziadek lubił zbierać różne rzeczy to trzeba będzie wszystkie nagromadzone rzeczy usunąć. Zdarza się że wystarczy i odgracić i posprzątać, dodać jakiś fajny element dekoracyjny a czasami to mieszkanie wymaga drobnego remontu odświeżającego.
7 Kroków home stagingu:
1. Diagnoza mocnych i słabych stron nieruchomości.
2. Określenie klienta docelowego:
-dla kogo będzie mieszkanie? klient biznesowy, para z psem, rodzina z dziećmi
-jaki jest prestiż okolicy, bądź jego brak?
3. Ustalenie strategii- kalkulacja, ustalamy budżet liczymy ile możemy włożyć pieniędzy i ile dzięki temu możemy wyciągnąć. Chodzi o to żeby nie przeinwestować.
4. Remont lub naprawy i odświeżenie. W zależności w jakim stanie jest mieszkanie i jaka jest nasza strategia.
– Usuwamy wszystkie personalne rzeczy, żeby klient który wejdzie do mieszkania nie kojarzył go z osobami, które tam mieszkały
-Sprzątamy porządnie mieszkanie- dokładnie czyścimy: okna (jeżeli są stare to wymieniamy) parapety, podłogi (usuwamy dywany i grube tekstylia),
pod meblami, pajęczyny, kurz z obrazów i grzejników, szafki, blaty. Jeżeli są zniszczone obicia mebli to wymieniamy na nowe. W pokoju dziecięcym układamy zabawki.
-Usuwamy przykre zapachy-jeżeli nie możemy sobie z nimi poradzić warto zamówić usługę ozonowania
-Usuwamy wszystkie usterki np. brakujące klamki, brak żarówek, odkręcone kontakty
-Malujemy ściany- najlepiej wybrać jasną kolorystykę
-Świeże dekoracje w prezentowanym mieszkaniu, świeże owoce na blat kuchenny i kwiaty na stół
-Aranżacja balkonu, warto postawić kilka donic ze świeżymi ziołami lub kwiatami, można też wstawić zestaw mebli ogrodowych, na stoliku filiżanki z kawą
5. Meblowanie, dekoracja, stylizacja– Jednym ze źródeł inspiracji są media społecznościowe, znajdziemy tam informacje o aktualnych trendach. Musimy pokazać klientowi mieszkanie w konkretnym stylu życia w którym on się w jakiś sposób utożsamia dzięki temu klient na to ogłoszenie zwróci uwagę.
Sesja zdjęciowa mieszkania. Zdjęcia mają zadanie przytrzymać uwagę osoby która szuka oferty. Dobrze jeżeli mamy element zaskoczenia czyli na przykład do zdjęć ładnego wnętrza dodajemy coś specjalnego na przykład zdjęcia jedzenia, które są wpisane właśnie w otoczeniu. np. w Krakowie obwarzanek. Chodzi o efekt smakowania na etapie patrzenia. Zdjęcia mają zachęcać do obejrzenia nieruchomości na żywo. Warto dodać zdjęcia otoczenia, zdjęcia z drona. Można zrobić spacer wirtualny, który ułatwi klientowi zapoznanie się z układem pomieszczeń. Do tego można też zrobić krótki filmik promocyjny nieruchomość.
6. Przygotowanie ogłoszenia. Musimy stworzyć historię tego mieszkania. Mając motyw przewodni jesteśmy w stanie dopasować tekst ogłoszenia pod kobiety, które najczęściej wybierają mieszkania. Warto zadbać by opis był emocjonalny, zachęci to kobiety, żeby zabrały swoich mężczyzn do obejrzenia mieszkanie.